mandag den 31. oktober 2011

Babyhue med klapper

Som gave til en nyfødt har jeg lige strikket denne.

Der er brugt rester af 4 tråde merino uld og strikket på maskine. Opskriften er her:

Maskinstrikket barne hue med indstrikkede øreklapper
Garn: Lanet – 100% Merinould
(eller mayflower bomuldsgarn eller andet)
Spænding, brug den spænding, der passer til garnet, det kan godt være huen bliver for stor men det er meget hurtigere at strikke en til, den første skal nok komme til at passe en gang.

Opslag
Klapper
Huehøjde
2-1 rib
Størrelse
Tværmål
105 m
8-3-9
Ca 42 rk
Ca 10 rk
3-6 mdr
36 cm
109
8-4-9
44
12
6-12
38
113
9-3-9
46
12
8-15
39

Bemærk det første tal i rubrik klapper svarer til en halv nakke.
Sæt 105 nåle i strikkeposition. Brug snoet opslagning. Slæden i højre side. Stil slæden i hvilestilling. Klapperne strikkes med forlængede rækker.
*)Strik 8+9+3 sæt sidst strikkede maske i hvil
Strik 3+1 m sæt sidst strikkede maske i hvil
Strik 4+1 m sæt sidst strikkede maske i hvil
Strik 5+1m sæt sidst strikkede maske i hvil

Fortsæt således til der er strikket 9x1 m med i begge sider af klappen, slæden er da i højre side. Strik næste række hen til venstre klap. De yderste 16 masker forbliver i hvil = 8+9 m –1 m.
Gentag fra *) og klappen strikkes færdig.
Strik derpå de sidste 8 m i venstre side med, stil tæller på 1 .
Stil slæden på normal og strik som ønsket, (striber eller mønster eller ensfarvet) i alt ca. 42 rækker. Hver 3. maske flyttes til nabo nål og de tomme nåle stilles i A pos (dvs. ude) Sæt maskestørrelsen et ”hak” ned for hver 2. række (dog ikke under 4). Strik ca. 10 rækker

Træk med hæklenålen en dobbelt tråd gennem maskerne idet de samtidig med overførslen til hæklenålen hækles sammen 2 masker til 1. Bind stramt.

Sy sømmen midt bag. Til kanten rundt hækles først en række fastmasker, en fastmaske i hver maske, dog 2 fastmasker i hver anden maske øreklapperne rundt, da kanterne ellers vil stramme. Hækl derpå en række tunger (eller lad være)

Strik 2 snore på 3 nåle ca. 20-25 cm lange. Sys i nederst i hver klap.

Opskriften er skrevet af fra Ingeborg Petersen, Brother i Århus fra dengang hun holdt kurser.
Det er tilbage i slut 80’ erne. Jeg er sikker på, at det ville glæde Ingeborg om hendes opskrifter kommer til gavn op glæde for nye strikkere. Jeg har for 25 år siden strikket rigtig mange af dem.

2 kommentarer:

  1. Hvor er den altså bare sød....

    hmm må prøve den af, er bare en idiot til at strikke efter opskrifter andre har lavet når det er på strikkemaskine, men når alt er faldet lidt til ro omkring mig, må jeg altså bare igang med at prøve den opskrift for den er altså bare rigtig sød

    SvarSlet
  2. hvor er den sød. Jeg mangler en hue som denne - eller en djævlehue til mit barnebarn str. ca. 2 år - til når der bare lige skal lidt på ørene når det blæser. ;-) måske jeg skulle prøve at strikke den store størrelse - jeg kan jo være heldig at den passer :-)