søndag den 9. oktober 2011

Baskerhue

Har lige strikket en baskerhue. Den er tænkt som prøvemodel. Men jeg tror den er ok. Den ligger til tørre lige nu. Mønsteret er lavet med inspiration fra en meget gammelt Stanet blad.
Prøv selv - mønster er lige her

Maskinstrikket baskerhue
Brugsens Strømpegarn
sp. 9 vokset garn
(hurtigere at strikke den end at lave strikkeprøve, den skal nok komme til at passe)
Huen er strikket på tværs med hvilestrik (sideløfter på I)

Slå 60 masker op med kontrast garn, nål 40 til ventre for midten og nål 20 til højre for midten. Det gør det lettere at tælle vendemasker.

*strik 2 rækker slæde til højre
sæt 4 x 5 masker i hvil i ventre side
fortsæt med 4 x 5 masker i hvil i ventre side, samtidig 4 x 5 masker i hvil i højre side (hen til 0)
sæt 4 x 5 masker i arbejde i begge sider,indtil alle masker på højre side er i arbejde derefter´´4 x 5 masker i arbejde i venstre side*

Gentag fra * til * til alt 10 kiler. (eller 9)
Kør af på kontrast garn.

Kant
Slå 130 masker op og strik 22 rk rib sp 5 sæt masker på hovedmaskine , strik 1 rk sp 9 lad bare ribslæde være i gang,fordel huens kant på maskerne.

Luk af med “tak for lån” sp 9 og 5 på rib hveranden nål (husk sæt rib på H kør forsigtigt.)
Hækl af og maskesy sømmen sammen.

Luk hullet i toppen med en antenne eller en knap eller noget andet

Antenne
saml 4-6 masker op rundt i hullet, strik hestedømme (S - den ene sideløfter oppe , den anden nede) sy pænt til og damppres hatten.

(Hvis omkredsen af huen ønskes større, så kan man bare slå flere masker op til venstr for 0)

Rettelse
efter hele kontoret har prøver modellen skal der nok kun strikkes 9 kiler istedet for 10. Men det er ofte noget med at  prøve sig frem...

1 kommentar:

  1. den er da helt sikkert lige gemt og må da prøves :-)