tirsdag den 17. september 2013

Lace strikning i gang.

Model Egern.

P9150002P9150004P9150008
Jeg har bøvlet længe frem og tilbage for at finde ud af, hvordan dette mønster kunne strikkes. Der enkelt nok, men jeg ville have det på en bestemt måde.
Der var en del uheld undervejs:
  • 1 bøjet nål
  • tråden kom ikke rigtig i slæden, det hele på gulvet
  • hvilestillinger ved halsen gik ikke godt
  • slæden kørte ind i ærmet på min trøje, jeg kom løs ved egen hjælp.
Der skal ikke ret megen vægt på, jeg har kun sidekloer samt en kam med et lille lod. Det er især vigtigt ved de første par rækker, at det hænger ordentligt. Kantlodderne flyttes ofte.
Jeg strikker i højlandsgarn fra Garnudsalg på sp. 6+1 prik - trådspænding 1. Hulslæden strikker noget løsere end den almindelige slæde.
Jeg ved godt, at modellen måske ligner Daffodil fra Isager, men det er nu min egen. Strikket som jeg gerne vil have den efter inspiration fra billeder rundt omkring. Brugt Designaknit, men justeret lidt. Jeg har strikket ærmerne med hulslæden selvom der ikke er hulmønster. Grunden hertil er, at de ikke strikker nøjagtig ens, og jeg ville ikke til at lave nye strikkeprøver og beregninger.
Det ser ud som om jeg strikker norsk mønster, men der er bare fordi at lace modulet til DAK ikke er kommet endnu. Så strikkes det bare som norsk  mønster. DAK er i virkeligheden bare elektronisk hulkort. Det var voldte mig mest problemer, var at finde ud af i hvilken retning mønsteret skulle tegnes for at få det ens på begge ider. Men det lykkedes til sidst. Nu er trøjen ved at blive kantet.

3 kommentarer:

  1. Du er altså lidt vild med den strikkemaskine, glæder mig til at se det færdigt :))

    SvarSlet
  2. Det ser spændende ud dit Egern. Ja, det dér med at tråden ikke kom rigtigt i slæden, det er godt nok sket for mig "et par gange" !! - også selv om jeg syntes jeg havde kontrolleret. Jeg er ikke helt kommet i gang med DAK + hulslæde endnu, men det kommer ;-)

    SvarSlet
  3. Hvor er du altså god med den maskine.....jeg må se at komme efter det!
    Hilsen lisbeth