tirsdag den 30. december 2014

Sådan har jeg strikket de stribede kjoler .....

Stribet kjole.


Kjolen er strikket fra neden og op. Syet sammen.

 Lav et mønster i designaknit med raglan, der passer til din overvidde. Jeg har brugt 5 cm ekstra i overvidde. Dak foreslår 10 cm, det synes jeg er for meget. Ærmet har jeg lavet med  bredde foroven 40 cm og 25 cm forneden. Længden på modellen har jeg sat til 90 cm og vidden  til ca. 60 cm (120cm)

Alt dette er lavet i standarddelen i designaknit, så bliver raglan og det hele rigtigt.

Så har jeg ændret kanterne til 1 cm overalt.

Så er mønsteret færdigt. Så kan  du åbne i original pattern drafting og betragte resultatet. Lad være med at rette noget her andet end evt længde. Vurder med linealerne i Dak om den har en passende hoftevidde. Jeg har lavet et lille stykke for neden uden indtagninger.

Begynd at regne på striberne, sådan som du synes de skal være. Begyndelsen af raglan på alle dele skal være med den samme stribe....
Striberne skal naturligvis være ens fra ærmegabet og op. 

Start med at strikke ryggen.
Slå op på kontrastgarn og 1 række nylontråd. 
Skift til det rigtige garn og strik som designaknit viser. Tag ind med 2 dækker nål.
Kør af på kontrastgarn.

Hold ryggen op foran dig og bestem, hvor du vil have lommen og hvor bred.
Noter....

Strik forstykket som ryggen, 4- 6 rækker før lomme sættes 6 masker af til knaphul midt for lommen. Der hvor lommen skal være strikkes lommemaskerne på kontrastgarn, fortsæt. 
Strik færdigt, halsmasker på kontrastgarn.

Strik ærmer på samme måde, strik maskerne på kontrastgarn.

Sy de 3 raglansømme lad den ene søm bagerst være åben. Sæt halsmaskerne på maskinen igen og saml ekstra masker op der hvor du har aflukket kant. Strik en række med farve 3 og stik igen det hele på kontrastgarn. Jeg har fundet ud at, at hestetømmekanten bliver meget pænere, når den rækkke, der hæftes op er i samme farve. Halsåbningen er ikke så stor, det er med vilje.

Lav en prøve på hestetømme evt på strikkeprøven. Jeg har brugt 4 masker på sp. -2 i forhold til det andet.

Strik hestetømmeaflukning og sy den sidste søm.

Ærmekanten og kant forneden:
Sæt ærmemaskerne på igen , tag samtidig et par masker ind her og der så kanterne ikke bliver for løse. Strik 1 række i farve 3. Stik igen maskerne på kontrastgarn og strik hestetømmeaflukning.

Strik lommen. 

Enten i 2 stykker eller ud i et og maskesy den ene kant. Lav knaphullet. Se i din instruktionsbog eller youtube hvordan.
Lommen kan også strikkes med det samme ved at sætte "ikke lommemaskerne" i hvil og strikke lommen. Skift til hovedgarnet og strik over alle masker. Husk rækketæller.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar