torsdag den 19. marts 2015

Trøje i jacquard strik

Jeg har længe haft planer om at strikke jacquardstrik i tyndt garn. Som øvestykke har jeg lavet en barnetrøje i tyndt acrylgarn. Det er nemt nok at strikke, det går strygende, men kanter er ikke lige så let. Første forsøg ville jeg prøve uden at lukke af og så sy bagefter. Det blev ikke godt. Papirkurv. Når man først har syet med symaskine, er det umuligt at pille op. Om igen, godt det var en lille model i billigt garn.
Jeg har strikket ærmerne på normal måde og taget ud i siderne. Det er fint nok bare at skubbe nålene ud i hver  side. Lukket af foroven. Jeg synes ikke, det bliver pænt strikke ærmer lige og og klippe/sy.
Kanter ved opslag strik rundstrik. Lukket pænt og ordentligt af ved skulderen. Halshullet er klippet ud og kantet bagefter. Kanten  foran og i halsen er strikket med 2 tråde. Saml masker op langskanten med retsiden mod dig selv, strik 2 gange belægningens, strik på kontrastgarn og sy ned på retten. Så bliver kanten pæn. 

Trøjen er i 1 tråde acryl fra AC strik, model lavet i designaknit. Brugt en standard model, største Babystørrelse, der er nok en af pigerne der kan passe den. Strikket på sp. 0/0

Det er en rigtig god ide, at lave en forsøgs model i lille udgave, for at få hold på teknikken.

Tips.
Sy zigzag i halsåbningen inden der klippes med en afvigende farve, det er unuligt at se, hvor der skal klippes.

Luk af rigtigt de andre steder, det bliver ikke pænt ellers. (Synes jeg) den tid man sparer, er tabt inden man får symaskine(R) frem og trådet.....

Nu er jeg klar til en voksen model.

1 kommentar:

  1. Hejsa Helen. Den er bare blevet så fin ����