søndag den 10. januar 2016

Sweater med norsk mønster

Nevøen på 15 ville gerne have sådan en sweater. OK, det havde jeg ikke lige regnet med. Han sendte et billede og så lavede jeg den efter billedet. Jeg har ikke lavet den voldsom stor, som vi havde dem i '60 erne.  Da var det en stor vams. Denne er strikket i strømpegarn. Det er det eneste garn jeg kan finde, der holder godt til herresweatere og som også bare kan komme i vaskemaskinen. Der må gerne være en lille smule nylon i.

Strikket på spænding 6. Man skal huske at tage højde for, at mønsterdelen har et lidt andet antal rækker på 10 cm end glatstrik. Desværre kan Designaknit ikke håndtere 2 forskellige strikkefastheder. Så der må regnes lidt. Ved denne, har strikket en prøve af glatstrik og en prøve af hele rapporten i mønsterstrik. Derefter regnes lidt om. Jeg har brugt ca 450 gram sort og 50 gram hvidt. Halskanten er en dobbelt ribstrikket kant. Dvs. Det dobbelte antal rækker og så foldet om til vrangen og syet løst fast.
Det giver en god fast kant, der kan tåle at blive brugt.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar